Menu:

Updates:

May 24, 2008:
Refreshed

Sample link »

Παρουσίαση:

Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Ανταγωνιστικότητα" (ΕΠΑΝ) του Υπουργείου Ανάπτυξης εντάσσεται στο Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Γ' ΚΠΣ) 2000-2006 και περιλαμβάνει μια δέσμη δράσεων και ενισχύσεων που έχουν ως στρατηγικό στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και την επίτευξη της κοινωνικής και οικονομικής σύγκλισης της χώρας μας με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Links:

ΤΕΛΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΕΡΓΟΥ

Το παρόν έργο στόχευσε στη δημιουργία μιας στατιστικής βάσης δεδομένων για την χωρο-χρονική κατανομή της κατακόρυφης κατανομής των οπτικών ιδιοτήτων των αερολυμάτων στην περιοχή των Βαλκανίων (Ελλάδα, Ρουμανία) με τη βοήθεια συστημάτων lidar τοποθετημένων στην Αθήνα και στο Βουκουρέστι. Στόχος ήταν η παροχή δεδομένων για την κατακόρυφη κατανομή των οπτικών ιδιοτήτων των αερολυμάτων στην περιοχή αυτή, με τα οποία, και σε συνδυασμό με μετεωρολογικά δεδομένα, ακολούθως μελετήθηκε η διασυνοριακή αερομεταφερόμενη ρύπανση, οι μηχανισμοί μεταφοράς ρύπων και εντοπίσθηκαν οι βασικές πηγές αερολυμάτων που επιδρούν στην ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή των Βαλκανίων.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων ακολουθήθηκαν και ολοκληρώθηκαν - και από τις δύο ερευνητικές ομάδες - τα παρακάτω βήματα:

• Ανάπτυξη και βελτιστοπoίηση του λογισμικού επεξεγασίας των μετρήσεων lidar.

• Πραγματοποίηση συστηματικών μετρήσεων lidar της κατακόρυφης κατανομής των αερολυμάτων μία ή δύο φορές την εβδομάδα (π.χ. ∆ευτέρα στις 13:00 UT και 19:00 UT).

• ∆ημιουργία μιας στατιστικής βάσης δεδομένων για την χωρο-χρονική κατανομή της κατακόρυφης κατανομής των οπτικών ιδιοτήτων των αερολυμάτων (συντελεστής οπισθοσκέδασης και συντελεστής εξασθένησης).

• Ανάλυση επιλεγμένων περιπτώσεων μεταφοράς αερολυμάτων-σκόνης στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης με την χρήση μετεωρολογικών δεδομένων (πχ. μεταφορά σκόνης από την έρημο Σαχάρα, δασικές πυρκαϊές, ηφαιστιακές εκρήξεις, κλπ.).

• Μελέτη της δυναμικής και της κλιματολογικής συμπεριφοράς των αερίων μαζών που προέρχονται από την περιοχή της Σαχάρα, χρησιμοποιώντας τα αερολύματα σαν ιχνηθέτες.

• Χρήση δορυφορικών και επίγειων μετρήσεων για την ανάλυση της κίνησης και των οπτικών ιδιοτήτων των αερίων μαζών στην περιοχή των Βαλκανίων.

• Προσδιορισμός των κύριων πηγών ρύπανσης/αερολυμάτων στην Ευρώπη και στην Β. Αφρική, που επηρεάζουν την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή των Βαλκανίων.

Το τελικό αποτέλεσμα του προτεινόμενου έργου ήταν η δημιουργία μιας κλιματολογικής βάσης δεδομένων για την μελέτη της χωρο-χρονικής μεταβολής της κατακόρυφης κατανομής των αιωρούμενων σωματιδίων (αερολυμάτων) στην Ελλάδα (Αθήνα) και την Ρουμανία (Βουκουρέστι) με την χρήση της επίγειας τηλεπισκόπησης laser (τεχνική lidar). Χρησιμοποιώντας, παράλληλα, και μετεωρολογικά δεδομένα μελετήθηκε η διασυνοριακή αερομεταφερόμενη ρύπανση, οι μηχανισμοί μεταφοράς ρύπων και εντοπίσθηκαν οι βασικές πηγές αερολυμάτων που επιδρούν στην ποιότητα της ατμόσφαιρας στην περιοχή των Βαλκανίων.

Οι συγχρονισμένες και οι συστηματικές μετρήσεις των αερολυμάτων καθόλη την διάρκεια του έργου με την βοήθεια της τεχνικής lidar, στην Αθήνα και το Βουκουρέστι, επέτρεψαν, για πρώτη φορά, να μελετηθεί η τροποποίηση των αερίων μαζών (air mass modification) και να προβλεφθούν οι μελλοντικές τάσεις της συγκέντρωσης των αερολυμάτων στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Επομένως, επετεύχθησαν οι αρχικοί στόχοι του έργου το οποίο ολκληρώθηκε κανονικά.